fbpx
More

    Сгрешена маркировка насочва водачи да влязат в насрещното по новоремонтираната Южна дъга

    Никой от запитаните не знае кой е допуснал грешката на обект, който струва 142,7 млн. лв.

    Сигнал за сгрешена пътна маркировка публикува гражданин във фейсбук групата „Безумията в София“. Тя се намира на новопостроеното кръгово кръстовище на новооткритата Южна дъга и ул. „Проф. Александър Танев“. Така поставената маркировката насочва водачите в насрещното на кръговото кръстовище, смята потребителят.

    На снимката в червеното кръгче: Сгрешената стрелка на новоремонтираната Южна дъга

    Твърдението му беше потвърдено от председателя на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова, която недоумява как може да не е извършен контрол на свършената работа от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), която е пряко ангажирана с изпълнението на пътя.

    На снимката: Сгрешената стрелка в близък план

    „Като все по-сериозен проблем се очертава невъзможността на повечето български фирми да се справят с полагането на качествена пътна маркировка, а в конкретния случай и на вярна. Пътната маркировка се използва за информиране на участниците в движението, за направлението на пътя, за възможността за избор на посоки за движение, за наименования на населени места и други обекти и за посоките към тях, както и за даване на други необходими указания. Така, че нейната роля е решаваща за подобряването на пътната безопасност“, коментира тя.

    На снимката: Маркировката, която трябва да бъде поставена на мястото на сгрешената, за да не отвежда водачите в насрещното движение

    Русинова коментира пред NewsOne, че за нея е странно и необяснимо как на обект на стойност 142,7 млн. лв. никой не е забелязал, че е дадено указание на участниците в движението да влязат в насрещното движение.

    „По принцип това може да се отчете като маловажна грешка, но когато се насложи с всички други, които традиционно има по пътната ни инфраструктура, това би могло да доведе до пълната загуба на доверие от страна на участниците в движението по отношение на предписанията, които им се дават със знаци или маркировки. Именно поради това някой например по-неопитен водач, може да допусне, че щом така е нарисувано, значи може да се влезе в насрещното“, добави председателят на центъра и пита как такава грешка не е била забелязана от никого до сега и как изобщо се е стигнало до нея?

    Снимка: Владимир Христовски

    NewsONE запозна служебния регионален министър арх. Виолета Комитова, тъй като именно Министерството на регионалното развитие е принципал на АПИ, която е ангажирана с изграждането на Южната дъга. Тя заяви, че грешката е на Столичната община. След наш коментар, министърът каза, че и АПИ я прави. Тя не можа да каже обаче кой точно е допуснал грешката – Столичната община или Агенция “Пътна инфраструктура”.  

    „Трябва да видим проекта. Може да е изпълнителя, може да е АПИ, може някой работник да е. Не мога да кажа“, заяви Комитова и подчерта, че отсечката няма Акт 16 и не би трябвало още да е пусната в експлоатация.

    Началникът на Дирекция за национален строителен контрол арх. Влади Калинов обясни, че въпросният документ не е издаден, защото не е подадено искане до ДНСК за въвеждане в експлоатация.

    „Не са подали искане, защото все още не са оправили нещата с електрозахранването. То е споделена отговорност между държавата и Столичната община. Някой от всичките не си е свършил работата“, коментира той.

    По думите му мигът, в който подадат искане ще бъде назначена комисия.

    „Нямам идея в кой е топката. За мен беше странно, че обявлението затова, че е свършена Южната дъга дойде от Столичната община. Това е проект, финансиран от държавата“, подчерта арх. Калинов.

    На снимката: Новооткритата Южна дъга
    Снимка: ГБС

    От своя страна зам.-министърът на МРРБ Иван Шишков коментира, че въпросният път е обект, който винаги е бил финансиран от държавата.

    Той заяви, че сгрешената стрелка не го учудва и тя е показател за това какво е отношението към целия процес.

    „Ние не може да разберем, защо Столичната община е правила три години ПУП оттам, където свършва Южната дъга, при кв. „Павлово“. Възлага си е ПУП за обект, който е национален, и следва инициативата да бъде от МРРБ. Това вмешателство вътре в Столичната община и тази инициатива не ни е понятна“, каза Шишков.

    Той обяви, че в следващите седмици ще разговаря с Направление „Архитектура и градоустройство“, за да види докъде са стигнали с подробните устройствени планове за изграждането на околовръстното след „Цар Борис III“.

    „Пак стигаме до едни дълги процедури, които този път сами си ги правим. Три години Направление “Архитектура и градоустройство” сами са си правили процедурата, без да е имало въобще законово основание“, каза той.

    Според него това изземване на отговорности е станало с позволението и съгласието на предходното ръководство на Министерството.

    „Ние ще го вземем чисто като процедура. Така или иначе тя ще се довършва тук. Ангажиментът за финансирането винаги е бил на държавата. Трябва да е ясно, че Южната дъга на околовръстното с връзката, която трябва да се прави до АМ „Люлин“, изцяло ще бъде финансирана от държавата. Столичната община като финанси я няма никъде“, коментира още зам.-министърът.

    Потърсихме за коментар главния архитект на София Здравко Здравков.

    „Обектът се процедира в Направлението като парцеларен план, но проектната документация се изработва на инженеринг от ГБС и се одобрява от министъра на регионалното развитие. Ние сме я съгласували, след което тази документация получава разрешение за строеж от регионалния министър, строи се и след това се въвежда в експлоатация от ДНСК“, обясни Здравков процедурата.

    Той коментира, че те са съдействали по отношение на изработването на идейния проект на база споразумение и изработване на Подробния устройствен план, който е бил техен ангажимент. Останалите дейности са в компетенцията на АПИ, респективно на МРРБ.

    Свързахме се и със зам.-кмета по обществено строителство в Столичната община инж. Ангел Джоргов. Той коментира, че казусът със сгрешената стрелка е от компетенцията на АПИ.

    „По някои въпроси, като например кой ще стопанисва пасарелките, ние поне знаем, че накрая ще дойдат при нас. Те някога ще са за столичани и им казахме, че когато ги въведат в експлоатация, ние ще ги поемем. Разбрали сме се за зимното поддържане“, заяви той и подчерта, че всичко, свързано с Южната дъга, е в ръцете на АПИ и МРРБ.