fbpx
1.8 C
София
петък | 28.01.2022 | 23:48:41
петък | 28.01.2022 | 23:48:41
1.8 C
София

“Просто ей така” или как в новия „Сексът и градът“ няма вече секс, нито Ковид

- РЕКЛАМА -spot_img
- Реклама -spot_imgspot_img

От Драгомир Симеонов

Хора, по Коледа наистина стават чудеса. Цъкам си оня ден по каналите. Просто ей така. Преял съм със сарми и увеселителни програми, но винаги може още; нали затова са празниците. Цъкам, цъкам и попадам на нещо любопитно. Продължението на „Сексът и градът”. Вече се казва „Просто ей така”. Сигурно е въпрос на авторски права, не вярвам някой „просто ей така“ да се лиши от думата „Секс” в заглавие. Тя е от позволените.

Решавам да погледам. Не съм луд фен на Кари Брадшоу и компания, но и аз бях млад по тяхно време; викам си, не е лошо да хвърля един поглед как сме остарели присъствено и дистанционно. Приятелите видях на какво са заприличали. Матрицата – също. Така че сега е време да хвърля поглед и какво се случва с богатите бели жени на Америка.

Пускам първи епизод и още в началото зяпвам от изумление. Не толкова на постиженията на пластичната хирургия при главните героини. Почти не ме впечатлява и наиграният диалог, който така фалшивее, че всеки роден сценарист ще се засрами и възгордее едновременно. Очевидно е писан от хора, които не харесват особено персонажите. Не, друго е впечатляващото. В сериала, хора, ковид е свършил. Чухте ли ме добре?! Просто ей така ковид е минало, за което само се правят кратки забележки с умилителна досада.

Вижте, знам че темата с ковид и изкуството е сложна. Да го покажем ли или да се правим, че е част от друга вселена. За ковида говоря. Хем зрителят знае, че е наоколо, хем в сериала му не трябва да го занимаваме с това, само в новините. Ето защо родните сериали например „просто ей така“ се правят, че пандемия не съществува. Все едно са дело на най-заклетите антиваксъри на Европа. Семейства си ходят на почивки, там никакви мерки не се спазват. Почти като истинския живот, но без спорадични маски в кадър.

Не са само нашите са така, де. Повечето нови филми предпочитат да не вкарват темата и нейните некрасиви елементи (тествания, сертификати, смърт и прочее) излишно в повествованието, за да не развалят намислената сюжетна нишка. Вие представяте ли си примерно в „Скуид геймс” героите да са с маски. Хептен нямаше да ги различаваме, освен по номерата.

Има. Не казвам, че няма. Има и тук-таме продукции, които държат да демонстрират актуалност. В новия „Сцени от един семеен живот”, дето всички казаха, че бил като оригинала на Бергман, освен тези, които са гледали оригинала на Бергман. Там например има едно ненужно интро, в което Джесика Частейн ходи към снимачната площадка и виждаш как екипът спазва всички продивоепидемични мерки. Не знам кому беше нужно. За да не си мислим, че това на екрана е твърде истинско предполагам. Просто много хубаво играят модерно разбито семейство с Оскар Айзък, ако се абстрахирате от интрото.

Та исках да ви кажа, че съм окей един сериал да е в паралелната на ковид вселена, за да има атмосфера и масовка, поне на екран. Иначе какво им е струвало да имитират тази нормалност си е тяхна работа. Но при „Сексът и градът” е друго. Там е приготвена една доза назидателна актуалност за развитието и на двата елемента. И това трябва да се случи в тази вселена, не в измислената. Макар че и тази е малко измислена, ако питате мен.

За да може Кари, Шарлът и Миранда да разберат къде са бъркали като бели жени в патриархалния системен расизъм на САЩ преди петнадесетина години, трябва да минат през катарзиса на MeToo, Black Lives Matter и LGBT осъзнаването. Няма само Тузарят да го отнася я. Старият им свят е разрушен с всичките му там буржоазни модели, стандарти за красота и преоскъпени обувки. Затова го няма „сексът” в заглавието. Да не се обиди „градът” вероятно. Виждате, как темата е ключова и така добре удушава остатъците на този клет франчайз, че неусетно Саманта ти става любима, защото е отказала да участва.

Обаче щом темата е ключова, не може да бъде, както вече казахме, в паралелна вселена. А тази тук, уви, е в лапите на ковида. А той не прави полови и расови разграничения. Размива старата битка, един вид. Изравнява ни като човешки същества, преди политически да бъдем разделени и после изравнени от добрите. Затова е целият вой с ваксините, ако питате мен. Да не излезе, че сме природно равноправни, като трябва да сме такива благодарение на нечие човешко благодеяние.

Ето затова, „просто ей така“ в новия „Сексът и градът” ковидът е отминал. Отминал е, но го е имало. Нали схващате разликата? За първи път виждам художествено произведение (извинете за спорната употреба на „художествено”) да обявява така директно края му. Останали са само досадни спомени от него. Сякаш е било просто грипче. Понякога и най-социално ангажираните сценаристи не усещат как сами си противоречат. Извинете, но сега по линия на секса ме интересува повече, дали героините биха го правили с неваксиниран, а не с някой от техния пол. Би било много по-интересен филм, ако ни покажеха как става. Иначе по линия на новите политкоректни порядки ние секса ще си го наваксаме все някак. Само се обърквам какви мерки да спазваме покрай него.

- Реклама -spot_imgspot_img
Искра Ангеловаhttp://www.newsone.bg
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.
Video thumbnail
ONEpodcast.live представя: "Попитай журналиста" с Владимир Христовски
01:32:10
Video thumbnail
"Без граници" - Епизод 4: доц. д-р Мартин Крупев за границите, авторитета на лекарите и още ...
47:37
Video thumbnail
АГОРА (Еп. 5) Михаил Кунчев за литературата и приключенията (Част 2)
45:35
Video thumbnail
Джаф-джаф с Драго Симеонов: Веселият Торбалан (епизод 4)
06:13
Video thumbnail
Едно интервю на Искра Ангелова с екипа на българското предложение за Оскар "Страх", епизод 3
01:06:10
Video thumbnail
Попитай журналиста (епизод 1): Протестът на ПП "Възраждане"
01:46:15
Video thumbnail
"Без граници" - Епизод 3: Зуека за телевизията, театъра, рисуването и живота в чужбина
56:41
Video thumbnail
Агора (еп. 4): Номадът Михаил Кунчев, който препуска през историята в търсене на същността ни
01:05:28
Video thumbnail
Джаф-джаф с Драго Симеонов: Сет пойнт с чек пойнт (епизод 3)
05:34
Video thumbnail
Лексиконът на Искра: "Няма нищо по-смешно от нещастието" (епизод 1)
33:51
Video thumbnail
Агора: Руслан Трад за кризата по руско-украинската граница (епизод 3)
48:54
Video thumbnail
Джаф-джаф с Драго Симеонов: Просто ей така (епизод 2)
06:56
Video thumbnail
Лексиконът на Искра: "Много е гадно да си жена" (епизод 2)
01:02:11
Video thumbnail
Без граници: За българите в България и българите по света (епизод 2)
51:52
Video thumbnail
Агора: Да разбереш македонец! Когато Вие ние обиждате, Ние реагираме (част 2)
41:06
Video thumbnail
Джаф-джаф с Драго Симеонов: ТикТок-ът на културата (епизод 1)
07:23
Video thumbnail
"Без граници", епизод 1 - Разговор с Петър Пунчев, гражданин на света
47:04
Video thumbnail
Агора: Да разбереш македонец (част I)
59:46
Последни новини
- Реклама -spot_img
Още новини
- Реклама -spot_img

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук