28.11.2022 | понеделник | 16:51

Пътници: Разреждането на движението на градския транспорт качва хората в колите. Общината: Промените касаят само няколко линии

Публикувано:

Сподели поста:

Увеличаването на интервала на движение на някои линии на градския транспорт в София предизвика бурна реакция у граждани, които всекидневно го използват. Те изразиха недоволството си от тази промяна, която вместо да намали времето за изчакване на транспорта, го увеличи. От същият проблем се оплаква и Мария Панчева, която от години пътува с градския транспорт.

„Едно разреждане на градския транспорт води до сваляне на хората от него и качването им на колата. Страшно много мои познати точно това направиха. Един транспорт колкото е по-начесто, толкова повече е гарантирано, че ще се ползва“, убедена е тя.

Мария се вози на трамвай 3 и 11 и й прави впечатление, че от известно време ги чака по-дълго на спирката от обикновеното.

„Трамай 3 и 11 са разредени, а трамвай 1 е на 30-40 мин. Същото е положението и с автобуси 85 и 86, като 85 е много разреден“, посочва Панчева.

По думите й, за да излизат сметките на транспортните дружества е необходимо да се завиши контрола и дава пример с Румъния, където градският транспорт е бил разреден, но за да привлекат пътници от северната ни съседка са намалили интервалите на движение и даже са свалили цената на билета. Днес контролът там е рязко завишен, много хора са се върнали към този вид транспорт и сметките вече почти им излизат, разказва Мария Панчева.

„За да може да накараме хората да използват градския транспорт, интервалите трябва да са на няколко минути.  По времето на социализма трамваите бяха на 3-5-8 мин. В пиковите часове бяха пълни и това при условие, че столицата беше три пъти по-малка като население.  По времето на социализма градският транспорт беше до 30 минути след полунощ, а сега е до 22.30 часа“, откроява Панчева разликите и отбелязва, че драстично са намалели пътниците в обществения ни транспорт.

Според нея интервал между 10 и 20 мин. може да има само в непиковите часове и в зависимост от това колко е натоварена линията.

на снимката: Карлос Контрера – председател на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет

Председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Карлос Контрера каза, че от 15-ти септември са били въведени т.нар. междинни или коригирани разписания, т.е. връщане на зимните разсписания на обществения транспорт, но с оптимизация по някои линии на наземния транспорт и като цяло промените в интервала на движение касаят няколко линии.

„На фона на цялата система, това е съвсем малка промяна. Едва ли това е основание за хората да избягват обществения транспорт“, каза той и посочва, че от тази оптимизация икономията от транспортната задача е с около 600 000 км. По думите му, мотивите да се пристъпи към тази оптимизация са спадът на пътникопотока, който е около 60% от този за 2019г., както и отчетливата липса на пътници по някои линии в определен времеви диапазон. Същото се установява чрез наблюдение от тикет системата, уточнява Контрера.

Председателят на транспортната комисия коментира още, че след пускането на втори и трети метродиаметър трябва да има мащабна реорганизация, която все още не е направена.

„След пускането на третия метродиаметър, ние изменихме три лини – 60, 73 и 58. За втори метродиаметър не сме правили почти никаква корекция“, посочва Контрера и добавя, че има автобуси, в които се возят по пет души, което е нерентабилно, а сметката затова плащат всички жители на града. Той дава пример с линия 306, която е била закрита,защото се е движила с 5-10% запълняемост.

Попитан защо трамвай 1 се движи на интервал от 30-40 мин., общинският съветник и председател обяснява: „Трамвай 1 е на този интервал, защото той дублира на 90% трамвай 7, а това е изключително наситена линия. Там не може да пуснем повече коли, защото ще вървят една след друга“, коментира той и обявява: „Моята идея е в подходящ момент да й променим маршрута, да обслужим други територии, да направим нова връзка и по този начин ще я осмислим като линия“, добавя още той.

Карлос Контрера обяснява още, че при автобусния транспорт намалението е с 4 %  за делничните и по-малко от 0.5% за празничните дни (събота, неделя и официални празници). При тролейбусния транспорт  намалението е с 5.4% само за делничните дни, а при трамвайния намалението е с 6% само за делничните дни. При метрото не са направени никакви оптимизации и намаления.

Той даде и подробности на какъв интервал се движат някои линии на столичния градски транспорт и на какво се дължи закъснението им.

„Автобус 111 през деня е на интервал от 6 до12 минути. Той натрупва закъснения по „Околовръстен път“ и в ж.к. „Младост“, което води до забавянето му по маршрута и нарушаване на интервалите. Увеличихме превозната възможност на линията, като подсигурихме за най натоварените курсове автобуси с 50% по-голям капацитет. Търсят се и към момента възможности за обслужване на линията с допълнителни съчленени автобуси“, посочва председателят на транспортната комисия в СОС.

Автобусна линия 83 през деня се движи на интервал от 8 до 13 минути.

„Натрупва закъснение по дипломатическото трасе на бул. „България“, което засяга всички превозни средства“, пояснява той. 

Относно линии А85, А42, А64, А65, А82, А107,  Тм1  и Тб7 те нямат промяна в досега действащите зимни разписания и съответно няма разреждане на колите от 15.09.2021 година.

„Всички тези линии се наблюдават и няма основание за увеличаване на колите“, подчертава Контрера.

Трамваите от линия 8 и 10 са с променен маршрут заради ремонт, като по Тм10 има допълнителна кола по решение на транспортна комисия от юли.

„За Тм6 има промяна от 17 на 19/20 мин. от 12 часа до 16 часа, като промяна и нощното движение няма“, посочва той.

Относно линии А69 и електробус по линия 123 е направена синхронизация в движението им за времето от 9:30 до 15:30 часа, като през останалото време това не е възможно,  тъй като се движат на различни интервали на движение –  69 на 20 минути, а автобус 123 на 25 минути, както е било и досега.

„Линия А69 и А70 са в синхрон, тъй като линия 70 покрива почти изцяло от маршрута на линия 69“, заявява Контрера. От думите му става ясно, че  при нито една от оптимизираните линии няма влошаване на нощното движение, дори се наблюдава подобрения при А59 , А102 и А204.

Владимир Христовски
Владимир Христовскиhttps://www.newsone.bg
Владимир Христовски е заместник главен редактор и журналист в информационния сайт NewsOne.bg. Той има дългогодишен опит, придобит при работата си във вестници, радио, телевизия и информационна агенция. През годините той се насочва към създаването на новини за хората. Христовски вярва, че журналистиката, освен че трябва да информира точно и безпристрастно, трябва да помага и решава трайно проблеми, да бъде в основата на законодателни промени, водещи до качествената промяна на живота на обществото. В NewsOne.bg Владимир Христовски ще Ви информира за актуалното и най-важното от деня в страната, от сферата на Столичната община, образованието, социалната сфера, здравеопазването, иновациите, културата. Също така ще Ви среща с добрия пример, ще съдейства за разрешаването на проблеми и ще Ви среща с интересни и вълнуващи личности. Като запазена негова марка, той ще търси и отговорите на онези въпроси, които малцина журналисти се осмеляват да задават.
София
облачно
4.1 ° C
4.6 °
3.7 °
74 %
2.6kmh
100 %
пн
4 °
вт
4 °
ср
4 °
чт
4 °
пт
8 °

Прочети още

Задържаха под стража 26 годишен за притежание на 117 гр. марихуана

Районна прокуратура – Търговище привлече млад мъж от областния град към наказателна отговорност за държане без надлежно разрешително...

Двама загинаха при изпълнение на служебен дълг в Перник

При изграждане на канализация в кв.Хумни Дол в гр.Перник четирима от работниците са били затрупани от свличане на...

Началото на 20-ото издание на благотворителната инициатива „Българската Коледа“

На 29 ноември, вторник, от 12.00 часа във Велико Търново президентът Румен Радев ще обяви началото на 20-ото...

Софийска градска прокуратура се самосезира във връзка с манипулиране на машинния вот

Днес, 28.11.2022 г., Софийска градска прокуратура (СГП) се самосезира по повод публикации в медиите, съдържащи твърдения, че машинният...