fbpx
24.1 C
София
12 август 2022 | петък | 14:19

МРРБ с буфер от 300 млн. лв. за финансиране на общински проекти

Караджов обяви, че вече са подадени общински проекти за над 60 млн. лв. в областта на благоустрояването – предимно за пътища и водоснабдяване

- РЕКЛАМА -spot_img
- РЕКЛАМА -spot_img

Около 300 млн. лв. от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за тази година ще могат да се ползват като буфер за финансиране на общински проекти. Средства ще отидат и за модернизация на ВиК мрежите в населени места с под 10 000 жители, които нямат достъп до еврофинансиране, съобщават от ведомството.

Това обяви вицепремиерът Гроздан Караджов пред народните представители в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Вицепремиерът уточни, че сумата е предвидена за строителството на големи пътни обекти като магистрала “Струма” в Кресненското дефиле, АМ “Русе- Велико Търново”, връзката на Южната дъга на София към АМ “Струма” и др.

Тъй като нужда от плащания за тях ще има в края на годината, средствата могат да се насочат към общините, а след това да се възстановят с актуализацията на държавния бюджет през месец юни. На този етап се предвижда около 80 млн. лв. от сумата бъде насочена за подобряване на водоснабдяването на малките населени места, стана ясно от думите на министър Караджов.

Той допълни, че вече са водени разговори с Националното сдружение на общините в Република България, които ще подават проектите в МРРБ. Важно условие е за тях да има издадено разрешение за строеж или такова да бъде издадено до един месец от кандидатстването.

Приоритетно ще се финансират дейности, които нямат възможност да получат европейско финансиране, носят висока добавена стойност и са подадени от малки общини в по-слабо развити региони. Министър Караджов напомни, че от десетилетия регионалното министерство разполага с механизъм за финансиране на общински проекти, но в по-малки обеми.

“Ще се съблюдават различни критерии, като всеки подаден проект ще мине през “ситото” на администрацията за обективна оценка без политическа или партийна шапка”, посочи вицепремиерът.

Той отбеляза, че още преди обявяване на инициативата в МРРБ са подадени общински проекти за над 60 млн. лв. в областта на благоустрояването – предимно за пътища и водоснабдяване. 

Министър Караджов съобщи, че до две седмици се надява да бъде “разплетен възелът” с натрупаните задължения към фирмите за текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища през миналата година. Заради възложени дейности от предишни правителства без осигурено финансиране са натрупани дългове от над 2 млрд. лв.

Очаква се да бъде предложен механизъм за разплащане, за да може да стартират новите обществени поръчки за избор на изпълнители за поддръжка на републиканските пътища. Документите са готови и предстои АПИ да обяви 36 поръчки за поддръжка на пътища, знаци, мантинели и маркировка.

България разполага с една от най-добрите тол системи в света. Софтуерното решение и начинът, по който е построена българската тол система, са водещи в Европа. Има обаче недостатъци по отношение на правоприлагането, които решаваме бързо, коментира в отговор на депутатски въпрос министър Караджов. Той отбеляза, че в момента тече ревизия на средствата – проверява се детайлно колко са събрани и къде отиват.

Разширяването на обхвата на тол системата с пътищата от втори клас е в плана на министерството, потвърди министърът и допълни, че така ще се удвои общата сума на километрите, обхванати от тол системата. Министърът потвърди, че това решение ще бъде взето в диалог с превозвачите.

В момента масово товарните превозни средства ползват по-ниския клас пътища, за да заобикалят платените магистрали и първи клас шосета, с което се нарушават принципа на ЕС замърсителят плащат.

По темата за нормативните промени във връзка с глобите по тол системата заради сгрешена винетка, министърът каза, че има законодателна промяна, която е подложена на предварително съгласуване в Министерския съвет. То ще отнеме около две седмици.

След това се очаква правителството да вземе официално решение, което да се предложи на Народното събрание. Подобен проблем има и при тежкотоварните автомобили, за който може да се намери софтуерно решение.

- РЕКЛАМА -spot_img
Владимир Христовски
Владимир Христовскиhttps://www.newsone.bg
Владимир Христовски е заместник главен редактор и журналист в информационния сайт NewsOne.bg. Той има дългогодишен опит, придобит при работата си във вестници, радио, телевизия и информационна агенция. През годините той се насочва към създаването на новини за хората. Христовски вярва, че журналистиката, освен че трябва да информира точно и безпристрастно, трябва да помага и решава трайно проблеми, да бъде в основата на законодателни промени, водещи до качествената промяна на живота на обществото. В NewsOne.bg Владимир Христовски ще Ви информира за актуалното и най-важното от деня в страната, от сферата на Столичната община, образованието, социалната сфера, здравеопазването, иновациите, културата. Също така ще Ви среща с добрия пример, ще съдейства за разрешаването на проблеми и ще Ви среща с интересни и вълнуващи личности. Като запазена негова марка, той ще търси и отговорите на онези въпроси, които малцина журналисти се осмеляват да задават.
Последни новини
- РЕКЛАМА -spot_img
Подобни новини
- РЕКЛАМА -spot_img