fbpx
16.2 C
София
неделя | 29.05.2022 | 02:47:04
неделя | 29.05.2022 | 02:47:04
16.2 C
София

Какви времена, какви нрави! Недопустим за #MeToo и политически некоректен, този хумористичен разказ е на най-финия психолог в театъра – лекаря-драматург А. П. Чехов, роден днес

"Да се ожениш без зестра е все едно мед без лъжица, чифутин без масури, ботуши без подметки.:

- РЕКЛАМА -spot_img
- Реклама -spot_imgspot_img

Днес преди 162 години е роден Антон Павлович Чехов. По този повод публикуваме един негов сатиричен и непревеждан на български разказ, преводът е на Людмил Димитров.*

РЪКОВОДСТВО ЗА ЖЕЛАЕЩИТЕ ДА СЕ ЖЕНЯТ (Секретно)

А. П. Чехов

Тъй като предметът на тази статия представлява мъжка тайна и изисква сериозно умствено напрежение, на което страшно много дами не са способни, то моля бащите, мъжете, полицейските надзиратели и т. н., да бдят дами и девици да не я четат. Това ръководство не е плод на единичен ум, а представя квинтесенцията на всевъзможни оракули, физиономисти, кабалисти и дългогодишни разговори с опитни мъже и с най-вещи съдържателки на модни ателиета.

София Лорен на гроба на Чехов, снимка Facebook

Увод.

Семейният живот си има доста добри страни. Ако не е той, дъщерите вечно биха живели на гърба на бащите си и много музиканти биха останали без хляб, понеже тогава нямаше да има сватби. Медицината учи, че обикновено ергените умират полудели, а женените умират, без да полудеят. На ергена вратовръзката му я връзва пристужницата, а на женения – жена му. Бракът е удобен и със своята достъпност. Можеш да се ожениш, ако си богат, беден, сляп, млад, стар, здрав, болен, руснак, китаец… Изключение правят само безумците и изтрещелите, а простаците, дръвниците и грубияните могат да се женят колкото си искат.

Ръководство I.

Като вземеш да ухажваш някоя девица, обръщай внимание преди всичко на външността ѝ, защото по външността се познава характерът на особата. Във външността различавай: цвета на косите и очите, ръста, походката и особените белези. По цвета на косите жените се делят на блондинки, брюнетки, кестеняви и т. н. Блондинките обикновено са благонравни, скромни, сантиментални, обичат тате и мама, плачат над романи и им е мъчно за животните. По характер са праволинейни, по убеждения – крайно консервативни, кога се пише „ят“ не са наясно. Към чуждата любoв се отнасят внимателно, а към своята собствена са студени като риби. В най-патетичната минута блондинката може да се прозине и да каже: „Да не забравиш утре да купиш от плътната басма!“ Омъжвайки се, те бързо се вкисват, дебелеят и вехнат. Плодовити са, обичат децата и са ревливи. Не прощават изневерите на мъжете си, но сами с охота изневеряват. Жените блондинки обикновено са мистични, подозрителни и се смятат за страдалици. Брюнетките не са толкова благоразумни като блондинките. Те са пъргави, непостоянни, капризни, сприхави, често се карат с майките си и удрят шамари на прислужниците. Още от 12-годишни започват с „не обръщай внимание“ на грозните мъже, слаби ученички са, мразят класните си ръководителки, харесва им да четат романи, прескачайки описанията на природата, но пък по пет пъти препрочитат любовните обяснения. Те са буйни, страстни и обичат с жар, чупят си главата, задъхват се… Жената брюнетка е цяла инквизиция. От една страна, страст, от която свят да ти се завие, от друга – капризи, фусти, незавидна логика, вик, писък… С изневярата на мъжете се примиряват бързо, заплащайки им със същата монета. Кестенявите са най-добрите блондинки сред брюнетките и най-добрите брюнетки сред блондинките. Смятат се за брюнетки. Рижите са лукави, лъжовни, зли, коварни… Не разбират любовта без коварство. Обикновено са много добре сложени и имат великолепна розова кожа по цялото тяло. Твърди се, че дяволите и горските духове задължително се женят за рижи. Но където има лъжовност, там са страхът и слабоволието. Достатъчно е само да се заканиш на някоя рижа („Ще те науча аз тебе!“), за да се свие на кравай и да тръгне да те целува. Нe забравяй, че Месалина и Нана са били рижи.

Прическата при избора на жена също не е без значение. Гладко сресана, прибрана коса с бял път означава простоватост, ограниченост на желанията… Подобна прическа най-често имат шивачките, продавачките и дъщерите на търговците. Подстриганата къдрава коса, спусната на челото, издава суетна дребнавост, ограничен ум и похотливост. С такива къдрици обикновено се опитват да скрият ниското си чело… Кокът и изобщо орнаментите от чужди коси говорят за безвкусица, липса на фантазия и че в прическата се е намесвала маминка. Косата, сресана отзад напред, показва желание у жената да се хареса не само отпред, но и отзад. Такава прическа, стига да не е претрупана като тежка вавилонска кула, означава вкус и лек нрав. Виещите се коси говорят за игривост и артистична природа. Небрежната, разчорлена прическа, предполага съмнение или душевна тъпота. Под подстриганата коса се крие образът на мислите. Ако жената е побеляла или плешива и в същото време иска да се омъжи, значи има много пари. Колкото по-малко фиби във фризурата, толкова по-изобретателна е жената и толкова по-ясно е, че не си добавя чужди коси.

А сега за цвета на очите. Сините премрежени очи означават вярност, покорност и хрисимост. Сини и облещени най-често се срещат у жените измамнички и у продажните. Черните очи означават страстност, сприхавост и коварство. Забележете, че умните жени рядко имат черни очи. Със сиви са фуклите, лиглите и тъпачките. Кафявите подсказват любов към интригите и завист към чуждите тоалети.

Ръстът. Избирай среден. Високите жени са възгруби и имат тежка ръка, миньоните пък в повечето случаи са палавници и обичат да врещят, да дерат и да ти палят фитила. Гърбавите избягвай: зли и ехидни са. Припряната походка с озъртане говори за вятърничавост и лекомислие. Бавна походка имат жени, чието сърце вече е заето – там ти няма какво да търсиш. Патешката походка с поклащане и въртене на задника е признак за добродушие, отстъпчивост и понякога за тъпота. Горда походка като на лебед имат онези дами и държанките. Колкото по-надута походка, толкова по-стар и богат е съдържателят. Ако девица ходи така, значи е самонадеяна и ограничена. А ако видиш госпожа, която не върви, а плава като паун, бягай по-надалеч: тя ще те нахрани и утеши, но задължително ще ти стъпи на врата. Особените белези са малко.

Трапчинките на бузите подсказват кокетство, тайни грешки и добродушност. Те, заедно с присвитите очи, обещават много, но не за платониста. Мустачките говорят за яловост. Белоръките имат дълги нокти. Застъпващите се вежди означават, че въпросната особа ще бъде строга майка и непоносима тъща. Лунички най-често имат рижите дяволици, робините и глупачките. Пухкавите и бухнали госпойци с издути бузки и червени ръце са наивни, в думата още допускат четири грешки, но затова пък бързо се научават да пекат вкусни баници и да шият кадифени жилетки на мъжа си.

Ръководство II.

Малко са женещите се без зестра. Да се ожениш без зестра е все едно мед без лъжица, чифутин без масури, ботуши без подметки. Любовта си е любов, но зестрата отделно. Поискай веднага 200 000. Като ги зашеметиш с цифрата, почни да се пазариш, да капризничиш, да протакаш. Прибери си полагаемото задължително преди сватбата. Не приемай полици, купони, акции и опипвай, помирисвай и гледай срещу светлината всяка банкнота от сто рубли, защото зачестиха случаите, когато родителите плащат за дъщерите си с фалшиви пари. Освен пари, изкрънкай повече вещи. Жената, дори и да е лоша, трябва да донесе: а) повече мебели и роял; b) един дюшек с лебедов пух и три одеяла: копринено, вълнено и памучно; с) две кожени мантии, една за празник и една за всеки ден; d) повече кухненски съдове, сервизи за чай и за обяд; е) 18 метра най-качествено холандско платно с бродерия; 6 блузи от същото платно с дантела; 6 блузи от кенар; 6 чифта дочени панталони и също толкова от английски шифон; 6 поли от фино хасе с подгъви и украси; пеньоар от най-хубава батиста-виктория; 4 полупеньоара от батиста-виктория; 6 чифта панталони от ленена канава. Чаршафите, калъфките, нощните шапчици, чорапите, бархетните поли, жартиерите, покривките за маса, кърпите и т. н. трябва да са в достатъчно количество. Всичко това огледай сам, преброй и каквото не намериш, веднага го поискай. Детско бельо не взимай, понеже е казано: има бельо – няма деца, деца има – бельо няма; f) вместо рокли, чиято мода бързо се сменя, искай платове; g) без сребърни прибори не се жени. Като се ожениш, бъди строг и справедлив с жена си, не ѝ позволявай да се самозабравя и при всеки спор ѝ повтаряй: „Не забравяй, че те направих щастлива!“

*Преводът е публикуван със съгласието на преводача проф. Людмил Димитров

- Реклама -spot_imgspot_img
Искра Ангелова
Искра Ангеловаhttp://www.cultureone.bg
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.
Последни новини
- Реклама -spot_img
Още новини
- Реклама -spot_img

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук