Изцяло нов модел за междуселищните превози и синхронизиране на жп с автобусния транспорт предлага министър Николай Събев на бранша. Транспортният министър участва в дискусия за визията за развитие на обществения транспорт в периода 2022- 2027 година. На срещата присъстваха представители на всички транспортни браншове, депутати от Комисията по транспорт и съобщения, синдикати, и Националното сдружение на общините.
Автобусните и железопътните превози не трябва да работят в конкурентна среда, а в една верига, така че да са от полза на населението и да се повишат възможностите за мобилност , посочи министър Събев. Така и превозвачите ще имат полза от това. Ако хората не получат този резултат, то те ще търсят алтернативи като нерегламентирания превоз, подчерта той.


По думите на министър Събев новата транспортна схема на България задължително трябва да се изгради около железопътната мрежа.
Транспортният министър подчерта още, че че заедно с Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, са обсъдили конкретната ситуация и възможната политика. Тя трябва да доведе до спадане на напрежението между превозвачите и министерството и непрестанното искане към националния бюджет за повишаване на субсидията за автобусните превозвачи.


Магдалена Милтенова определи като основен проблем липсата на кадри в обществения транспорт, както и на пътникопоток. На второ място е пандемията от COVID-19 и високите цени на горивата, и особено на метана, “които с увеличението с 50 на сто на билета дори не могат да се компенсират, защото той е поскъпнал с 200 на сто”, коментира тя.
От бранша остро повдигнаха проблема с нерегламентирания превоз, който е тясно обвързан със загубите от ковид пандемията. Те припомниха искането си за въвеждане на ДДС регистрация на пътническите превози.
Състоянието на публичния шосеен транспорт е с много проблеми, първият от които е невъзможност за координация между автобусните линии по утвърдени транспортни схеми, смята той. “Общо 265 общини не могат да координират разписанията помежду си. Липсва координация между автобусния и железопътния транспорт. Към настоящият момент междуселищните линии не могат да бъдат напълно координирани с разписанието на влаковете, защото последните са един път годишно, а тези на автобусните линии се възлагат за срок до 10 години и не могат да бъдат променяни”, обясни Събев.
Нормативно заложеният интервал от 60 минути по направления между часовете за пътувания по линии от републиканската и областните транспортни схеми не отчита реалните нужди на пътниците.
От над 3000 мрежови разписания 1596 се дублират изцяло или частично.