-0.5 C
София
петък | 03.12.2021 | 06:09:26
-0.5 C
София
петък | 03.12.2021 | 06:09:26

Голямата хореографка Саша Валц в Топлоцентрала в София

Берлинската танцова трупа на Саша Валц гостува за първи път в България по покана на Гьоте-институт и ACT Фестивал за свободен театър

- РЕКЛАМА -spot_img
- Реклама -spot_imgspot_img

„АЛЕЯ НА КОСМОНАВТИТЕ“

Танцов пърформанс

24 и 25 ноември 2021, 19:30 ч.

Откриване: 24.11., 19:30 ч.

„IN C

Уъркшоп,
Въведение в работен процес

25 ноември 2021, 10:00 – 14:00 ч.

Част от ACT Фестивал за свободен театър

Регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“

ул. “Емил Берзински” №75

Днес и утре Гьоте-институт и ACT Фестивал за свободен театър представят първото гостуване на танцовата трупа „Саша Валц и гости“ в България. Събитието ще се състои в новия център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“ и ще представи танцовия пърформанс „Алея на космонавтите“ и танцовия уъркшоп в работен процес „In C“. На 24 и 25 ноември жителите и посетителите на София ще имат възможността да съпреживеят модерния танц като директен досег с немската традиция на този изразен формат.

“IN C” на Саша Валц, снимка: ©Yanina Isla

Саша Валц е хореографка, танцьорка и режисьорка, която успява да наложи своя собствен и разпознаваем по цял свят танцов език. В началото на 90-те тя развива импровизационния формат „Диалози“ в Берлин, където работи с нови подходи в хореографски инфраструктури. От 2000 до 2004 г. е сред режисьорите на Шаубюне. По това време тя създава хореографии с голямо международно влияние като трилогиите „Travelogue“, „Körper“, както и имерсивната танцова инсталация „insideout“.

“Алея на космонавтите” на Саша Валц, снимка: ©Eva Raduenzel

„Алея на космонавтите“ е част от поредица ранни проекти на Саша Валц, които изследват двигателните светове на ежедневието като пространство за танцова интерпретация. Създаден преди 25 години, танцовият пърформанс отразява клаустрофобичното напрежение между няколко поколения, които съжителстват заедно.

Освен с танцовия пърформанс, гостуването в София е специално и с провеждането на въведение в работния процес за предстоящата ко-продукция на танцовото представление „In C“, по едноименната композиция от Тери Райли. Завършеният вариант на ко-продукцията ще се случи догодина между РКИ „Топлоцентрала“ и „Саша Валц и гости“, с подкрепата на Гьоте-институт.

Уъркошопът

За специално селектирана група от 12 професионални български танцьори Орландо Родригез, който е част от танцовата трупа на Саша Валц ще проведе въвеждащ концептуален уъркшоп с фокус върху композицията на представлението „In C“. Това ще е първият етап в процеса на подготовка на представлението. Вторият етап (януари  –  март 2022 г.)  е индивидуална работа на всеки танцьор със Саша Валц посредством видео записи в продължение на две-три седмици. Третият, последен, етап (март – април 2022 г.) преди премиерата на представлението е интензивен 10 – 14 дневен уъркшоп с танцьор от трупата на Саша Валц в София.

“IN C” на Саша Валц, снимка:©Yanina Isla

Водещият на уъркшопа Орландо Родригез е роден през 1974 г. в Каракас, Венецуела. Прави първите си стъпки едновременно в театъра и в танца. Между 2004 и 2007 г. е стипендиант в Университета за изкуства Folkwang в Есен, Германия. Понастоящем е изпълнител и хореограф на свободна практика в Европа, работи в Берлин и си сътрудничи с различни танцови компании от Германия, Италия, Франция, Венецуела, САЩ и Румъния.  

От 2009 г. има различни ангажименти със „Саша Валц и гости“ в Берлин, като изпълнява и сътрудничи в много проекти по целия свят: „Impromptus“, „Continu“, „Métamorphoses“, „Matsukaze“, „MusicTANZ – Carmen“, „Sacre“, „Tannhäuser“, „Orfeo“ и „Roméo et Juilette“, както и в проектите „Dialogue“ на Саша Валц.

Най-скорошното му партньорство със Саша Валц е в създаването на „In C“. Воден от любопитство и интерес да споделя и предава различни движенчески практики, започва да преподава майсторски класове и ателиета в Германия, Франция, Венецуела, Литва, Мадагаскар и др. Обича да предизвиква сътрудниците си в намирането на конкретни начини за справяне с емоциите, езика на тялото и контакта с публиката, като се съобразява с пулса на времето.

Билети за „Алея на космонавтите“ може да намерите ТУК на цена от 30 лв. / 20 лв.

“Алея на космонавтите” на Саша Валц, снимка: ©Eva Raduenzel

Искате да знаете повече?

В центъра на действието в “Алея на космонавтите” е поставен диванът в хола на панелен апартамент в Берлин-Марцан. Чувствата и двигателните импулси на едно семейство от три поколения се натрупват тук в несигурна близост, могат само да бъдат погребани в летаргия или да бъдат изложени на обратната връзка с тесния им живот.

Това разказват от “Гьоте институт” по повод предстоящата премиера и първо гостуване на трупата на Саша Валц у нас. Представлението на 24 и 25 ноември в центъра за съвременни изкуства “Топлоцентрала” е в рамките на фестивала за свободен театър АСТ. Поради пандемията, тя няма да може да се присъедини на живо към събитията в София.

Хореографската конфронтация и сблъсъкът разплитат решения и развиват нелека комедия, провокирана от липсата на нежност. Този танцов пърформанс е част от поредица ранни проекти на Саша Валц, които изследват реактивния свят на всекидневието като пространство за танцова интерпретация. Създаден преди 25 години, на прага на новата епоха, пърформансът все още резонира с актуалността си и през 2021 г., посочват от “Гьоте институт”.

“Алея на космонавтите” на Саша Валц, снимка: ©Eva Raduenzel


Жив класик

Саша Валц е призната за класик и икона на германската танцова сцена. Танцовата й трупа е основана през 1993 г. от нея и Йохен Сандиг в Берлин и представя около 70 представления годишно по целия свят. Валц е хореографка, танцьорка и режисьорка. В началото на 90-те развива импровизационния формат “Диалози” в Берлин, където практикува нови подходи в хореографски инфраструктури. От 2000 до 2004 г. е сред режисьорите на Шаубюне. По това време създава хореографии с голямо международно влияние като трилогиите Travelogue и Kоrper, както и имерсивната танцова инсталация Insideout. В следващите години прилага езика и стратегиите на съвременния танц, за да съживи и изследва исторически и нови опери и балети, налагайки жанра на хореографската опера. Едновременно с това, Саша Валц съдейства за развитието на танца като средство за социална и социално-политическа комуникация. Основава детска танцова компания в Берлин през 2007 г., както и формата Zuhoren (Изслушване) през 2016 г.

Пандемията

През 2020 г. Саша Валц реагира на предизвикателствата от пандемията с различни проекти онлайн и на живо. Сред тях са онлайн “Танцов дневник”, проектът “Диалози – релевантни системи” първа и втора част, адаптация на хореографията “Сакре” и други. През март 2021 г. в Берлин се състоя онлайн премиера и най-новото творение на хореографката In C, създадено по едноименната композиция от Тери Райли.

- Реклама -spot_imgspot_img
Искра Ангеловаhttp://www.newsone.bg
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.
Последни новини
- Реклама -spot_img
Още новини
- Реклама -spot_img

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук