fbpx
More

    Директори на столични училища недоволни от избрания тест за децата

    Стаматов упрекна здравния министър д-р Стойчо Кацаров за избрания тест

    Директори на столични училища са недоволни от избраните щадящи тестове за коронавирус за децата.

    “Първото ни голямо притеснение е свързано с изненадата, която здравното министерство ни подготви с избора на самия тест. Изненадата е доста голяма и тя не е положителна“, заяви директорът на 119-то училище в София Диян Стаматов.

    Той обясни, че тестът не е детски и не е подходящ за учениците от 1 до 4 клас, а за 17-18 годишни такива, защото е с дребни части и доста усложнен като процедура.

    „Това е първата голяма изненада, която със сигурност моите колеги и учители ще почувстваме още в началото на седмицата. Това означава вътрешна неувереност от страна на учителите и неподготвеност от страна на директорите да организират този процес“, коментира той.

    Снимка: Владимир Христовски

    Стаматов сподели, че очакванията им са били тестовете да са тип „близалки“, които са лесни за използване и децата от 1 до 4 клас да ги ползват игрово, а не с тази изключително сложна последователност от стъпки.

    „Второто затруднение е, че този тест се предполага, че трябва да е готов за 10-20 минути. Ако дете в първи клас го прави, към него трябва да има поне двама човека“, обясни той и добави, че тестването ще отнема за такава група деца около 1 час. Според него с това се обезсмисля цялата идея на тестването, тъй като след 15-та минута въздушните маси се сливат и безопасността на средата вече не е налице. По думите му след тестването всички деца трябва да излязат от класната стая, за да се дезинфекцира класната стая.  

    Наред с това Стаматов посочи, че съхранението на чувалите с отпадъчния материал също не е добре организирано.

     „Всичко това подсказва едно единствено нещо – много хубаво замислено, но неадекватно подредено в хронологичната последователност нито на възрастта, нито на образователните институции, които трябва да осъществим тези стъпки“, обобщи директорът.

    Той упрекна здравния министър д-р Стойчо Кацаров за избрания тест.

    „В момента голяма част от директорите и учителите в столицата сме много разочаровани от здравния министър с тези стъпки, които направи до този момент. В това няма нищо политическо. Той просто прехвърли отговорността на вършене на дейности върху нас, без да се съобразява с онова, което ние му предлагаме“, каза още той.

    От думите му стана ясно, че 50% от учителите в 119-о училище са ваксинирани, но ако някой от преподавателите поиска отпуска, той не може да я откаже, но в същото време няма да има с кого да го замени.

    Мая Зафирова, която е директор на 140-то училище, коментира, че не могат да задължат колегите им да бъдат ваксинирани, както и не могат да са сигурни, че те са преболедували.

    По думите на Стаматов 230 000 са учениците от начален етап, а обществената поръчка е за 400 000 теста.

    „Ние нямаме сигурност на продължителността на този процес. Притеснението ми е, че след седмица няма да имаме тестове и ще спрем този процес за нещо, което моите очаквания са поне през следващите 5-6 месеца този процес да е гарантиран и да има стабилност в цялото осъществяване на съчетаването образование със здраве“, алармира той.

    Стаматов разкри, че има и още една неизвестност и тя е свързана с това дали ще се тестват учениците от 5 до 12 клас, защото засега се очакват само тези 400 000 теста, от които над 200 000 вече са у нас.

    Според него образователната система не е готова за такава екстремна смяна на механизма на действие, а и не е ясно дали тестовете ще бъдат доставени идната седмица. За това той призова да се отложи връщането на учениците с два-три дни, за да се случат нещата както трябва.

    На въпрос на NewsOne дали са получили съгласието на родителите децата им да бъдат тествани, двамата директори отговориха, че проучването е в ход. В отговор на друг наш въпрос, Стаматов уточни, че децата, на които родителите не желаят да бъдат тествани, могат да учат едновременно с класа си, като учителят ще се включи онлайн. Според него най-добрият вариант е асинхронното обучение и на учениците у дома да се поставят задачи, домашни или проекти, но с облекчен формат на часовете.